E-shopařem pomalu a těžce

Můj mladší syn dnes slaví čtvrté narozeniny. Znamená to (tedy kromě toho, že už je to velký kluk :-) ), že mi po přibližně šesti letech končí rodičovská dovolená a já se oficiálně vracím v plné polní na pracovní trh. A vkročím na něj volnou nohou. Poprvé v životě.

Přestože jsem si živnostenský list na ilustraci zařídila už před více než jedenácti lety, doposud jsem ji provozovala jen jako vedlejší činnost. Nejprve při zaměstnání na gymplech, jazykovkách či ZUŠkách. A v momentě, kdy jsem začala uvažovat o zkrácení úvazku a pozvolném přechodu na volnou nohu, přišly děti a pokračovala jsem rodičovskou.

Takže teprve nyní, ve svých 38 letech vlastně mohu poprvé říct, že jsem ilustrátorka. Pouze ilustrátorka. Ne učitelka nebo žena na rodičovské přivydělávající si ilustrací.

Ve všedním koloběhu dní se pro mě nic zásadního nemění. Samozřejmě, že se na tuto životní situaci už delší dobu připravuju a neskáču po hlavě do vzduchoprázdna. Kreslila jsem během rodičovské i dlouho před ní, budu kreslit i dál. Ale papírově - i psychologicky - je to významná životní turbulence, která s sebou nese tíživé vědomí zodpovědnosti. Od této chvíle se musím rozloučit s rodičovským příspěvkem či jistotou pravidelného zaměstnaneckého platu, naopak si platit zdravotní a sociální pojištění a k tomu by mé kreslení mělo přinášet do rodinného rozpočtu plnohodnotný měsíční výdělek.

A aby té nejistoty nebylo málo, koncem minulého roku jsem se rozhodla jít více cestou své autorské tvorby a omezit tu zakázkovou - především pak komerčního charakteru. Která je samozřejmě nejvýdělečnější. Nevím, jestli jsem si vůbec mohla vybrat krkolomnější cestu.

Dnešní článek věnuju těm, kdo vykročili podobným směrem jako já. Rozhodně nehodlám udělovat žádné rady. Jsem teprve na startu a mé zkušenosti s podnikáním jsou v tuto chvíli téměř na nule. Dnes se pouze chci podělit o to, co na tom startu aktuálně řeším, s čím se potýkám a co mi přitom pomáhá.

Koncem ledna tohoto roku (v tu asi nejhorší možnou dobu) jsem spustila svůj autorský e-shop. Moje směšně naivní představa, že e-shop bude hezky prodávat sám a bude každý měsíc generovat nějaký menší zisk bez větší práce a námahy (mám přece spoustu sledujících, kteří tam budou chodit sami od sebe - cha cha), vzala velmi rychle za své. Lajky a srdíčka (jakkoliv jsem za ně vděčná a ohromně mi pomáhají dostat mou tvorbu mezi lidi) holt nejsou peníze. Velmi brzo jsem si uvědomila, že není umění něco vytvořit, ale prodat to. Navíc počáteční investice nejsou malé. Od začátku roku jsem do e-shopu vrazila přes sto tisíc, což pro ženu končící rodičovskou dovolenou není zrovna zanedbatelná částka. Sice jsem vyřídila už víc jak sto objednávek (o dost víc, než v kolik jsem na počátku doufala), ale i tak v tuto chvíli, necelý půlrok od spuštění e-shopu, o nějakém zisku stále nemůže být řeč. Kdybych si neponechala alespoň několik spoluprací a zakázek, které mě baví a záleží mi na nich, stav mého účtu by mě v noci asi budil ze spaní.

Další obrovská investice, se kterou jsem tak docela nepočítala, je čas a energie. Podnikání a byznys je pro mě španělská vesnice. Vždycky jsem měla blbý pocit z toho, že bych svou osobu a tvorbu měla někde propagovat nebo - nedejbože - prodávat! V tom zažívám obrat o 180 stupňů. Stále mi to není příjemné, ale došlo mi, že pokud se chci živit svou autorskou tvorbou a nebudu se učit prodávat, můžu to zabalit hned na startu. Vzhledem k tomu, že si (asi jako každý začínající e-shopař) nemůžu dovolit platit experty, musím si obstarat téměř vše sama. Využívám pouze služeb účetní (protože nechci skončit v kriminále) a abych uchránila své duševní zdraví, po dlouhém a vyčerpávajícím boji s business managerem jsem si zaplatila i specialistku na facebookovou reklamu. 

Co všechno tedy musím řešit:

- trávím velké množství času IT a technickými věcmi, které, když mi nejdou (což je velmi často), mě přivádějí do stavu naprosté nepříčetnosti (skoro jako moje děti :-) ). Bojuju s nastavením a správou e-shopu, facebookového katalogu produktů, administrativou, fakturami, e-maily, grafickými programy a asi miliardou nových účtů, které jsem byla nucena si pro podnikání vytvořit 

- snažím se vzdělávat se v marketingu, sociálních sítích (ach, ten instagram, ten mi fakt nejde). Úplně jsem přestala číst beletrii (ouvej, to mě opravdu trápí), místo toho konzumuju články a podcasty o podnikání, cenotvorbě, marketingu, SEO, copywritingu, kurzy o facebookové reklamě či produktovém focení

- googluju, hledám dodavatele, vymýšlím nové produkty, balím balíčky, roznáším je na poštu a do zásilkovny, z našeho bytu se pomalu stává sklad. Poprvé v životě se pokouším něco si plánovat a dopředu promýšlet (to je pro bordeláře jako jsem já velká výzva)

- jsem v hromadě specializovaných facebookových skupin, kde sleduju diskuze a nasávám informace jako houba

Chvílemi mám pocit, že mi z toho všeho snad exploduje hlava.

No a pak taky někdy potřebuju kreslit. Pořád mám zakázky, které mají nějaké deadliny, a také své velké osobní vysněné ilustrované projekty, kterých se kvůli e-shopu nechci vzdát. To všechno se dvěma předškoláky, kteří taky potřebují, aby se jim někdo věnoval, a domácností, která potřebuje občas aspoň trochu porovnat. A v neposlední řadě je potřeba myslet i sám na sebe a umět někdy úplně vypnout. Což je možná úplně nejtěžší ze všeho.

Možná si říkáte, proč to teda všechno dělám. No proto, že mě to děsně baví. Někdy dost vyčerpává, ale baví. Jednoduše proto, že je to MOJE! A věřím, že se všechno to úsilí časem vrátí.

Na závěr jako vždy přidávám pár tipů na to, co mi pomáhá, kde se vzdělávám, kam chodím pro informace - nebo jen pro inspiraci.

Tvůrci v praxi - největší komunita českých rukodělných tvůrců a projekt Bohdany Goliášové, Ženy roku 2021 v kategorii Žije svou prací, který učí kreativce podnikat. Mnoho zajímavých a užitečných podcastů, videí a kurzů.

Ženy s e-shopem/skupina pro společný růst - facebooková skupina, kterou velmi dobře vede Jasmina Bosanacova. I v ní načerpáte mnoho zajímavých informací z praxe

Právo v marketingu - skupina právničky Petry Dolejšové, specialistky v oblasti marketingu, médií, e-commerce světa, GDPR, ochrany značky a autorských práv. Petra má neskutečný talent předávat a vysvětlovat poutavým a zábavným způsobem nudné paragrafy

Barter pro ženy v on-line podnikání - skupina, ve které můžete vyměnit své služby nebo produkty za jiné služby nebo produkty, které aktuálně potřebujete

Jak na reklamu a sítě - projekt markeťačky Karolíny Kachyňové. Karolína je vtipná, chytrá, pracovitá a úspěšná holka, která marketingem žije a je to vidět. Učí podnikatele, jak prodávat přes sociální sítě, hlavně instagram. Na youtube najdete obrovské množství jejích zajímavých videí

Kreativní kreatury - pořad o byznyse kreativců, na youtube kanále najdete spoustu skvělých videí s mnoha tipy pro ilustrátory, designéry a další kreativní freelancery

Na volné noze - projekt Roberta Vlacha, gurua českých freelancerů

Handmade byznys - edukativní projekt Hany Konečné o rukodělném podnikání